W Pałacu Prezydenckim debata nt. zmian w nauczaniu historii

"Należę do osób, które bez historii nie wyobrażają sobie naszego życia i to życia osobistego, rodzinnego, jak i narodowego" - powiedział Bronisław Komorowski.



Podkreślił, że jako prezydent z mocy konstytucji jest odpowiedzialny za ciągłość naszej państwowości. "Myślę, że wszyscy to czujemy, że bez takiego zanurzenia w historii, bez wiedzy historycznej (...) trudno jest budować rzeczywiste poczucie ciągłości państwa i narodu" - powiedział.



Jak dodał, jego zainteresowanie debatą wynika również z tego, że jest historykiem z wykształcenia, a także był w pewnym okresie swojego życia nauczycielem tego przedmiotu.



Prezydent mówił o trudnościach w realizowaniu programu historii. Jak zauważył, każdy, kto "posmakował chleba nauczyciela historii", wie, że jest to zadanie trudne do zrealizowania, a czasem wręcz niemożliwe.



Zwracając się do obecnej w Pałacu minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas, prezydent podkreślił, że na sali zebrali się sami "przyjaciele historii". "Mam nadzieję, że z rozmowy wyłonią się rozwiązania zarówno dotyczące uruchomionej już reformy systemu nauczania historii - z korzyścią dla wszystkich, ale też z nadzieją, że w ten sposób inicjujemy wspólne myślenie o innych, trochę pozaszkolnych, pozaprogramowych aspektach budowania wiedzy historycznej młodych Polaków" - mówił prezydent.



Udział w poniedziałkowym spotkaniu biorą eksperci - zarówno zwolennicy zmian, w tym współautorzy nowej podstawy programowej nauczania, jak i przeciwnicy reformy.



Spotkanie pod hasłem "Historia w szkole i w życiu" - dotyczące nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywać od 1 września w szkołach ponadgimnazjalnych - zorganizowane zostało w ramach Forum Debaty Publicznej.



Debatę prowadzi prezydencki minister Maciej Klimczak. Merytorycznego wprowadzenia mają dokonać współautorzy nowej podstawy programowej z historii: prof. Jolanta Choińska-Mika oraz Aleksander Pawlicki - nauczyciel w I Społecznym LO "Bednarska". Następnie głos zabiorą krytycy reformy - prof. Andrzej Nowak i prof. Wojciech Roszkowski. Zaplanowano także wystąpienie minister edukacji.



Przeciwna planowanym zmianom w systemie nauczania historii jest m.in. Solidarna Polska. W poniedziałek posłowie tej partii przesłali prezydentowi projekt ustawy, który gwarantowałby nauczanie historii w liceach do samej matury. (PAP)



dsr/ ann/ son/ bk/




Dyskusja na dany temat:


Aktualnie brak wiadomości dla tego tematu. Chcesz być pierwszy ? Napisz wiadomość >


Najświeższe wiadomości IOH News:

Wokół Koloseum w Rzymie powstanie bariera ochronna

Decyzję o budowie bariery ze względów bezpieczeństwa podjęła Maria Rosaria Barbera, główny inspektor dziedzictwa archeologicznego Rzymu.
2012-12-04 09:56:00

"Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim"

Premiera filmu "Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim" odbyła się w poniedziałek w stołecznym kinie Atlantic. W dokumencie Krupskiego wspominają przyjaciele, współpracownicy i bliscy. Zawiera on także fragmenty wspomnień samego bohatera, nagranych jeszcze przed jego tragiczną śmiercią w 2010 r. w katastrofie smoleńskiej.
2012-12-03 21:23:51

Grupa ds. Trudnych chce pełnego wyjaśnienia obławy augustowskiej

W poniedziałek obradowała w Moskwie Polsko-Rosyjska Grupa ds. Trudnych, która poruszyła m.in. kwestię obławy augustowskiej - wciąż nie do końca wyjaśnionej zbrodni popełnionej w 1945 r. na Białostocczyźnie przez sowiecki kontrwywiad wojskowy SMIERSZ na 592 polskich żołnierzach i cywilach.
2012-12-03 18:45:39

Medale dla Polaków ratujących Żydów w rocznicę założenia "Żegoty"

Briefing poświęcony uroczystości i rocznicy powstania "Żegoty" zorganizował w poniedziałek pełnomocnik premiera ds. dialogu międzynarodowego, ostatni żyjący członek Rady Pomocy Żydom Władysław Bartoszewski.
2012-12-03 15:10:31

Podkarpackie: odkryto narzędzia sprzed kilku tysięcy lat

Jak poinformowała PAP kierująca badaniami Joanna Ligoda z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, podczas prac archeologicznych prowadzonych na obszarze około 70 arów odkryto ponad 200 obiektów archeologicznych. Wiele z nich to różne jamy o szeroko rozumianym przeznaczeniu gospodarczym.
2012-12-03 13:42:17



a