Senat: MEN o programach nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych

Berdzik przedstawiła senatorom informację prezesa Rady Ministrów na temat zmian w programach nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych.



"Historia uczy nas kim jesteśmy, jakie są nasze korzenie, dlaczego tworzymy wspólnotę. Dlatego nauczanie historii zostało potraktowane w nowej podstawie programowej w sposób priorytetowy. Liczba godzin w szkole podstawowej i gimnazjum nie zmieniła się. Natomiast od 1 września br. uczeń liceum i technikum, który nie wybierze historii jako przedmiotu rozszerzonego, będzie się jej uczył przez dwie godziny tygodniowo przez całe trzy lata" - mówiła Berdzik.



Zwróciła uwagę na fakt, że w ostatnich latach środowiska naukowe mówiły o pogarszającym się stanie wiedzy historycznej i mniejszej liczbie absolwentów wybierających historię na maturze. "Być może u podstaw leży obawa przed opanowaniem obszernej wiedzy faktograficznej lub też fakt, że dostanie się na historię na wyższych uczelniach nie jest obwarowane koniecznością zdania matury z tego przedmiotu. Eksperci zwracają także uwagę na pomijanie lub pobieżne nauczanie historii najnowszej. Przyczyną takiej sytuacji było zaczynanie edukacji historycznej od starożytności i często brakowało już czasu na historię współczesną" - relacjonowała podsekretarz stanu.



W jej ocenie, nauczanie historii należy potraktować w sposób ciągły, łącząc poszczególne etapy edukacji. "Szkoła ponadgimnazjalna to czas na podjęcie trudniejszych tematów historycznych, na podsumowanie czego uczeń już się nauczył i przeanalizowanie jakie znaczenie dla współczesnego człowieka ma wiedza historyczna. W gimnazjum uczniowie poznają więc historię do 1918 r., a w klasie pierwszej liceum - historię najnowszą. Aby zapewnić, że gimnazjaliści przyjdą do liceum z pełną wiedzą pozwalającą kontynuować edukację historyczną w tym roku po raz pierwszy obowiązkowo na egzaminie gimnazjalnym zdawali egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie" - podkreśliła Berdzik.



Zaznaczyła, że szkoła ponadgimnazjalna musi wyposażyć absolwenta w znajomość kanonu wiedzy ogólnej, jednak wsłuchując się w głos fachowców, MEN zaproponował, by po pierwszej klasie liceum uczeń wybrał co najmniej dwa przedmioty i uczył się ich na poziomie rozszerzonym, co zagwarantuje mu powodzenie na wybranym kierunku studiów. "Ponieważ liceum musi zrównoważyć wiedzę humanistyczną z wiedzą ścisłą uczeń, który wybrał jako rozszerzone przedmioty ścisłe, obowiązkowo musi uczęszczać na przedmiot +historia i społeczeństwo+" - dodała przedstawicielka MEN.



"Każdy uczeń liceum przez trzy lata będzie się uczył historii, a jeśli wybierze ją na poziomie rozszerzonym, to od 1 września br. liczba godzin zwiększy się z obecnych 14 do 20, co oznacza, że w pierwszej klasie będzie miał dwie, a w drugiej i trzeciej - po cztery godziny historii. Jeżeli uczeń nie wybierze historii na poziomie rozszerzonym, w klasie drugiej i trzeciej będzie miał obowiązek uczestnictwa w przedmiocie +historia i społeczeństwo+, którego będzie się uczył przez dwie godziny tygodniowo" - wyjaśniła Berdzik.



Nie zgodziła się ze stwierdzeniem, że "historia i społeczeństwo" to nie to samo co historia. "W drugiej klasie liceum uczeń ma za sobą siedem lat edukacji historycznej i teraz będzie mógł pogłębić tę wiedzę. Przedmiot ten pozwala spojrzeć na historię oczyma współczesnego młodego człowieka, a najważniejszym wątkiem tematycznym jest w nim "Ojczysty Panteon i ojczyste spory", który obejmuje kluczowe zagadnienia historii Polski. Dzięki temu uczeń będzie miał możliwość powiązania wiedzy historycznej z bieżącymi problemami" - zaakcentowała podsekretarz stanu.



Odnosząc się do pytania czy uczeń w wieku 16 lat jest zdolny do wybrania przedmiotów na poziomie rozszerzonym podkreśliła, że można się także zastanawiać, czy młodzież w tym wieku jest zdolna do wyboru zawodu, a przecież 50 proc. uczniów wybiera wtedy zawód idąc np. do technikum, a jeszcze kilka lat temu tego wyboru dokonywali już 15-latkowie. "Mając na uwadze możliwość zmiany planowanego kierunku kształcenia, dyrektorzy szkół mogą przesunąć moment decyzji o wyborze przedmiotów rozszerzonych na koniec klasy pierwszej" - dodała Berdzik.



Odnosząc się do pytań o konsultacje społeczne w sprawie nowej podstawy programowej, podkreśliła że była ona szeroko konsultowana wśród fachowców z różnych dziedzin, a jej założenie przesłano do blisko 90 organizacji społecznych działających w obszarze edukacji. "Pozytywnie zaakceptowała ją także Rada Główna Szkolnictwa Wyższego czy Polskie Towarzystwo Historyczne. MEN przygotował także szeroką akcję informacyjną dla uczniów szkół gimnazjalnych i ich rodziców, by ułatwić im podjęcie decyzji dotyczącej dalszego kształcenia" - zaznaczyła przedstawicielka MEN. (PAP)



akn/ abe/




Dyskusja na dany temat:


Aktualnie brak wiadomości dla tego tematu. Chcesz być pierwszy ? Napisz wiadomość >


Najświeższe wiadomości IOH News:

Wokół Koloseum w Rzymie powstanie bariera ochronna

Decyzję o budowie bariery ze względów bezpieczeństwa podjęła Maria Rosaria Barbera, główny inspektor dziedzictwa archeologicznego Rzymu.
2012-12-04 09:56:00

"Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim"

Premiera filmu "Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim" odbyła się w poniedziałek w stołecznym kinie Atlantic. W dokumencie Krupskiego wspominają przyjaciele, współpracownicy i bliscy. Zawiera on także fragmenty wspomnień samego bohatera, nagranych jeszcze przed jego tragiczną śmiercią w 2010 r. w katastrofie smoleńskiej.
2012-12-03 21:23:51

Grupa ds. Trudnych chce pełnego wyjaśnienia obławy augustowskiej

W poniedziałek obradowała w Moskwie Polsko-Rosyjska Grupa ds. Trudnych, która poruszyła m.in. kwestię obławy augustowskiej - wciąż nie do końca wyjaśnionej zbrodni popełnionej w 1945 r. na Białostocczyźnie przez sowiecki kontrwywiad wojskowy SMIERSZ na 592 polskich żołnierzach i cywilach.
2012-12-03 18:45:39

Medale dla Polaków ratujących Żydów w rocznicę założenia "Żegoty"

Briefing poświęcony uroczystości i rocznicy powstania "Żegoty" zorganizował w poniedziałek pełnomocnik premiera ds. dialogu międzynarodowego, ostatni żyjący członek Rady Pomocy Żydom Władysław Bartoszewski.
2012-12-03 15:10:31

Podkarpackie: odkryto narzędzia sprzed kilku tysięcy lat

Jak poinformowała PAP kierująca badaniami Joanna Ligoda z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, podczas prac archeologicznych prowadzonych na obszarze około 70 arów odkryto ponad 200 obiektów archeologicznych. Wiele z nich to różne jamy o szeroko rozumianym przeznaczeniu gospodarczym.
2012-12-03 13:42:17