Jakie powinno być nowoczesne muzeum historyczne
„Powinniśmy powierzyć realizację wystaw o tematyce historycznej artystom, którzy są na tyle odważni, że nie unikają wprowadzenia nowych form komunikacji wizualnej. Jeśli sztuka współczesna nie będzie obecna w tworzeniu wystaw, to nie utkwią one w pamięci” - przekonywała prof. Dorota Folga-Januszewska, dyrektor Instytutu Muzeologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Według niej, tak jak pisze się muzykę do filmów, tak też powinno się zamawiać muzykę do muzeów, dla konkretnych ekspozycji.
O koncepcji nowoczesnego muzeum narracyjnego mówił dr hab. Igor Kąkolewski z Muzeum Historii Polski. Jedną z cech takiego muzeum jest - według niego - zerwanie z trzema tabu obecnymi w muzeach klasycznych: tabu niedotykalności, wymuszonej ciszy i bezzapachowości.
„Muzeum narracyjne staje się medium podobnym do teatru, teatru czterech zmysłów. Oddając honor roli scenografa-projektanta ekspozycji, trzeba stwierdzić, że artystyczna instalacja powinna odgrywać rolę pomocniczą, ma wzmacniać przekaz wiedzy historycznej” - mówił Kąkolewski. Jego zdaniem współczesne muzea mogą wyrwać się spod „dyktatu muzealiów”, a dzięki technikom powielania i reprodukowania oraz powiększania obrazu eksponatów, przybliżania szczegółów, zwiedzający może zobaczyć i zrozumieć więcej niż na klasycznej wystawie.
O rolę eksponatów upomniał się dyrektor Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie prof. Robert Traba. Czy nie zginą w zalewie różnych nowoczesnych rozwiązań technicznych zastosowanych na wystawach? - zastanawiał się naukowiec. Wyraził też wątpliwość, czy wobec niskiego poziomu edukacji plastycznej, także w szkołach, nowoczesne propozycje wystawiennicze nie będą zbyt trudne dla odbiorcy.
„Nie powinniśmy zastanawiać się, czy młodzież jest przygotowana, powinniśmy natomiast prowadzić nowoczesny eksperyment, by stał się wzorem. Nawet jeśli nam wydaje się za trudny, to taki nie jest dla młodzieży” - ripostowała Folga-Januszewska. Zauważyła, że ok. 70 proc. zwiedzających muzea należy do najmłodszego i najstarszego pokolenia, istnieje więc problem, jak budować dostosowaną do każdego z tych pokoleń narrację. Folga-Januszewska zwróciła przy tym uwagę na konieczność uwzględnienia mechanizmów fizjologii pamięci i psychologii percepcji.
„Mamy do przekazania wiedzę o historii, którą trzeba przełożyć na warstwę wizualną. Nie może ona jednak zginąć w natłoku obrazów i form multimedialnych” - mówił scenograf Borys Kudlicka, członek zespołu WWAA Pracownia Projektowa Marcin Mostafa, który wraz z Platige Image wygrał konkurs na opracowanie wystawy stałej Muzeum Historii Polski.
„Przygotowujemy zaawansowaną koncepcję scenariusza wystawy i ekspozycji. Od listopada projektanci będą spotykać się z historykami odpowiedzialnymi za kolejne okresy dziejów prezentowane na wystawie stałej" - powiedział PAP Kudlicka. "Będziemy szczegółowo analizować kolejne tematy i problemy, aktualizując naszą koncepcję, która nie sięgała tak konkretnych spraw jak np. obecność poszczególnych eksponatów. Nie wiemy jeszcze, które uda się pozyskać. Eksponaty są oczywiście bardzo ważne, jednak stworzyliśmy próbę opowiedzenia historii poprzez narrację przestrzenno-scenograficzną, nawet nie mając najcenniejszych polskich zabytków. Jednym z naszych celów jest zaangażowanie emocji i wyobraźni widza” - tłumaczył scenograf.
Konferencja „Polskie muzea historyczne” zorganizowana została w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego w dniach 27-28 września przez Muzeum Historii Polski, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Historyczny i Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich w Polsce.(PAP)
tst/ hes/
Dyskusja na dany temat:
Najświeższe wiadomości IOH News:
Wokół Koloseum w Rzymie powstanie bariera ochronna
Decyzję o budowie bariery ze względów bezpieczeństwa podjęła Maria Rosaria Barbera, główny inspektor dziedzictwa archeologicznego Rzymu.2012-12-04 09:56:00
"Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim"
Premiera filmu "Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim" odbyła się w poniedziałek w stołecznym kinie Atlantic. W dokumencie Krupskiego wspominają przyjaciele, współpracownicy i bliscy. Zawiera on także fragmenty wspomnień samego bohatera, nagranych jeszcze przed jego tragiczną śmiercią w 2010 r. w katastrofie smoleńskiej.2012-12-03 21:23:51
Grupa ds. Trudnych chce pełnego wyjaśnienia obławy augustowskiej
W poniedziałek obradowała w Moskwie Polsko-Rosyjska Grupa ds. Trudnych, która poruszyła m.in. kwestię obławy augustowskiej - wciąż nie do końca wyjaśnionej zbrodni popełnionej w 1945 r. na Białostocczyźnie przez sowiecki kontrwywiad wojskowy SMIERSZ na 592 polskich żołnierzach i cywilach.2012-12-03 18:45:39
Medale dla Polaków ratujących Żydów w rocznicę założenia "Żegoty"
Briefing poświęcony uroczystości i rocznicy powstania "Żegoty" zorganizował w poniedziałek pełnomocnik premiera ds. dialogu międzynarodowego, ostatni żyjący członek Rady Pomocy Żydom Władysław Bartoszewski.2012-12-03 15:10:31
Podkarpackie: odkryto narzędzia sprzed kilku tysięcy lat
Jak poinformowała PAP kierująca badaniami Joanna Ligoda z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, podczas prac archeologicznych prowadzonych na obszarze około 70 arów odkryto ponad 200 obiektów archeologicznych. Wiele z nich to różne jamy o szeroko rozumianym przeznaczeniu gospodarczym.2012-12-03 13:42:17
[quote:4c177c62f3]Czy nie zginą w zalewie różnych nowoczesnych rozwiązań technicznych zastosowanych na wystawach?[/quote:4c177c62f3] To jest fakt - w tzw. nowoczesnym muzeum praktycznie w ogóle nie ma miejsca na eksponaty z epoki (poza nielicznymi wyjątkami). Opieram to na swojej wizycie w krakowskiej fabryce Schindlera - jest to w zasadzie jedna wielka prezentacja multimedialna, uzupełniona nielicznymi tylko eksponatami, na które tak naprawdę mało kto ze zwiedzających zwraca uwagę. Może się to podobać, lub nie, ale z pojęciem muzeum w tradycyjnym tego słowa znaczeniu ma to niewiele wspólnego. Być może jednak taki jest wymóg czasów, może trzeba się dostosować do poziomu percepcji masowego odbiorcy?