| | FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Rangi | Rejestracja | Profil | Wiadomości | Zaloguj
Linki | Ekipa | Regulamin | Galeria | Artykuły | Katalog monet | Moje załączniki

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
IjonTihy
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 3504
Pochwał: 6
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Nie wiem ile DOLi mamy. To był mój przykład na to że F-16 jako wysoce skomplikowana maszyna potrzebuje chuchania i dmuchania i sterylnych warunków startu i lądowań. W USA, praktycznie niezagrożonym walką lądową, to zda egzamin. Polska potrzebuje samolotu, który moze ladować i startować wszędzie. W razie jakby co.
_________________
Armia to przede wszystkim porządek i ład. Tym dziwniejsze jest, że prawdziwa wojna pod względem porządku i ładu przypomina ogarnięty pożarem burdel.

Pią 29 Wrz, 2006 12:27

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Obecnie w RP znajduje sie tylko jeden czynny DOL. Od dawna nie były wykonywane na nim ćwiczenia. Można powiedzieć że DOL-e odchodzą po mału w przeszłość a szkoda bo stwarzały dobre warunki strategiczne.
_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Pią 29 Wrz, 2006 12:46

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Mieliśmy tylko jeden DOL, bo nie było autostrad w Polsce. Została tylko stara "berlinka". Teraz na pewno w planach budowy uwzględnia się możliwość szybkiego stworzenia DOLa, choć już nie będzie się robić stanowisk samolotów jak na starych. W końcu skoro dalej wykonuje się w wiaduktach otwory na ładunki Bardzo szczęśliwy
_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Pią 29 Wrz, 2006 13:12

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

maxikasek napisał:
Mieliśmy tylko jeden DOL, bo nie było autostrad w Polsce. Została tylko stara "berlinka". Teraz na pewno w planach budowy uwzględnia się możliwość szybkiego stworzenia DOLa, choć już nie będzie się robić stanowisk samolotów jak na starych. W końcu skoro dalej wykonuje się w wiaduktach otwory na ładunki Bardzo szczęśliwy


Co do tego jednego DOL-a to będę sie kłócić Wink . Otóż np. koło Leszna, a dokładniej na drodze Leszno-Rawicz jest szeroka droga, i nie raz spotkałem sie z określeniem jej "Drogowy Odcinek Lotniskowy na wypadek wojny" Wydaje mi sie że było ich więcej, jeszcze to sprawdzę dokładnie.

_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Pią 29 Wrz, 2006 15:56

Powrót do góry
Robert05
Pułkownik

Pułkownik




Posty: 4539
Pochwał: 9
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam, a czy na DOL nie ma przypadkiem kolein jak na innych naszych drogach. Jeśli są to chyba już nie mamy problemu z DOL Uśmiech . Pozdrawiam.

Pią 29 Wrz, 2006 23:12

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

nie. jest to prosty odcinek drogi, z odchodzącymi w bok miejscami postojowymi dla samolotów, stacji radiolokacyjnych itp.
jedyny czynny jest obecnie DOL „KLINISKA”.
tu jest parę fotek z ostatnich (chyba) ćwiczeń. do niedawna łatwo było rozpoznać, bo był to jedyny odcinek drogi przykryty asfaltem na "berlince".
http://www.21blot.com/kronika_2003_7.htm
A tu stary DOL pod Koronowem
http://maps.google.com/maps?q=koronowo&ll=53.311660,18.023586&spn=0.002460,0.006859&t=k&hl=en
inne stare:
pod Słupskiem - w Debnicy Kaszubskie (od Supska, droga na Bytów),
kolejny DOL w Jarosławcu (3km dlugosci i 50m od plaży),
kolejny na "berlince" między Czarlinem a Kałdowem,
następny między Rumią a Rewą - droga na Kosakowo,
pod Wrześnią kolejny.

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Pią 29 Wrz, 2006 23:19

Powrót do góry
de Villars
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8068
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Jest jeszcze DOL koło Goleniowa, ale też nie wiem czy czynny? W każdym razie jest, i pewnie na wypadek wojny można by go użyć.
_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Sob 30 Wrz, 2006 9:02

Powrót do góry
RSOOST
Chorąży

Chorąży




Posty: 181
Skąd: Toruń
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Witam. Dol jest też na drodze nr. 177 między Czaplinek-Miroslawiec, droga nr23 między Rzecznica-Bialy Bór, droga nr.32 między Stęszew-Grodzisk Wlkp. Wiekszość tych lotnisk polowych jest nie używanych o prócz chyba w Kliniskach na starej Berlince. Pozdrawiam.

Sob 30 Wrz, 2006 12:19

Powrót do góry
maxikasek
Moderator
Generał broni

Generał broni





Posty: 10865
Pochwał: 36
Skąd: obecnie Szczecin
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

de Villars napisał:
Jest jeszcze DOL koło Goleniowa, ale też nie wiem czy czynny? W każdym razie jest, i pewnie na wypadek wojny można by go użyć.

to DOL Kliniska

_________________
Prawo Balaniego:
Jak długo trwa minuta, zależy od tego, po której stronie drzwi toalety się znajdujesz.

http://www.powrotlegendy.pl/

Sob 30 Wrz, 2006 13:43

Powrót do góry
de Villars
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8068
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

a to chyba że tak. nie wiedziałem że taką ma nazwę. Embarassed
_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Sob 30 Wrz, 2006 13:51

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Ogólnie to w RP bylo 20-25 DOL-i. Obecnie jest używany tylko DOL w Klinskach(jak mowil maxikasek). DOL-e w Polsce i częściowo w NRD były trudniejsze, bo przeważnie w środku lasu. Generalnie to dobry pilot wyląduje na dobrej drodze krajowej, o autostradzie to juz nie wspominając.

Szwedzi mają dobrą strukturę DOL-i.
Roadbases są przeważnie raczej wąskie i często śródleśne, inne bo są połączone drogami kołowania między sobą i z główną bazą. Mają w lesie zbiorniki paliwa i magazyny amunicji, to wszystko jest patrolowane. I utrzymywane w ramach koncepcji obrony totalnej.

Generalnie to F-16 raczej na DOL-ach nie będą lądować ponieważ wymagają czystych pasów startowych. F-16 często nazywa sie "odkurzaczami" z racji tego że lubią zbierać wszelkie nieczystości z pasa.

_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Sob 30 Wrz, 2006 16:14

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Panowie, gwoli ścisłości- DOL to Drogowy Odcinek Lotniskowy, a nie Drogowy Odcinek Lotniczy.

Cytat:
Generalnie to F-16 raczej na DOL-ach nie będą lądować ponieważ wymagają czystych pasów startowych. F-16 często nazywa sie "odkurzaczami" z racji tego że lubią zbierać wszelkie nieczystości z pasa.


Owszem, nawet gdzieś o tym pisałem na forum. Drugim problemem jest dopuszczalna masa startowa naszych F-16 C/D Block 52+, której może nie wytrzymać nawierzchnia drogi.

Sob 30 Wrz, 2006 17:30

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Human napisał:
m. Drugim problemem jest dopuszczalna masa startowa naszych F-16 C/D Block 52+, której może nie wytrzymać nawierzchnia drogi.


Wybacz Human ale tu sie nie zgodzę. Nawierzchnia drogi powinna wytrzymać skoro np. wytrzymuje dwa mijające sie równocześnie TIRY 30 tonowe. Bardziej może nie wytrzymać np. nacisku na podłoże gdy taki samolot bedzie lądować.

_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Sob 30 Wrz, 2006 22:28

Powrót do góry
de Villars
Generał dywizji

Generał dywizji





Posty: 8068
Pochwał: 6
Skąd: Kraków
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Problem w tym, że TIR ma na te swoje 30 ton parę osi a na każdej ze 4 opony. A taki F-16 na swój ciężar tylko 2 opony - więc nacisk jednostkowy jest chyba dużo większy.
_________________
Dmą w rogi zaklęte
Dudni ziemia, kurz staje
Jako burze w szale
Idą, idą Wandale!
Szaleją topory
Dzicy jako zwierzory
Szpony bogów w szale
Idą, idą Wandale!

Sob 30 Wrz, 2006 22:32

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

F-16 ma 3 koła Wink Inny przykład:
Oficjalnie polskie drogi są przystosowane do poruszania sie np.czołgów(muszą mieć tylko gumowe nakładki na gąsienicach), skoro taki Leo waży ponad 60 ton a Twardy ok 40 to w czym problem??
Na polskich DOL-ach lądowały Su-22. Ich max masa startowa wynosi 19400kg a F-16 16875 kg więc wybacz Human ale sprawa masy jest dla mnie jasna. Su-22 też ma 3 koła wiec sprawa nacisku jest porównywalna

_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Sob 30 Wrz, 2006 22:58

Powrót do góry
Human
Colonel

Colonel





Posty: 4892
Pochwał: 3
Skąd: Wrocław
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Na polskich DOL-ach lądowały Su-22. Ich max masa startowa wynosi 19400kg a F-16 16875 kg więc wybacz Human ale sprawa masy jest dla mnie jasna. Su-22 też ma 3 koła wiec sprawa nacisku jest porównywalna


Jak się już kopiuje coś z Wikipedii, to radzę kopiować dane dla odpowiedniej wersji- maksymalna masa startowa dla F-16 C/D Block 52+ wynosi w wersji dla Polski blisko 22 tony.

Problem mój drogi Brodeur tkwi w nauce zwanej fizyką, konkretnie jej dziedziną znaną jako wytrzymałość inne będzie obciążenie drogi, jeśli przyłożysz masę 60 ton przyłożoną na odcinku kilku metrów a inaczej jeśli przyłożysz ją na trzech punktach o powierzchni kilkudziesięciu centymetrów każdy.

Swoją drogą to nikt nigdy nie próbował chyba startować z polskiego DOLu Su-17M4 z pełnym obciążeniem.

Jeszcze jedno- nakładki nie niwelują w magiczny sposób wagi czołgu, powodują tylko, iż czołg nie wyciska śladów szewronu w asfalcie.

Sob 30 Wrz, 2006 23:47

Powrót do góry
Brodeur
Podpułkownik

Podpułkownik





Posty: 3025
Pochwał: 3
Skąd: z Wielkopolski
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Human napisał:
Jak się już kopiuje coś z Wikipedii, to radzę kopiować dane dla odpowiedniej wersji- maksymalna masa startowa dla F-16 C/D Block 52+ wynosi w wersji dla Polski blisko 22 tony.

Problem mój drogi Brodeur tkwi w nauce zwanej fizyką, konkretnie jej dziedziną znaną jako wytrzymałość inne będzie obciążenie drogi, jeśli przyłożysz masę 60 ton przyłożoną na odcinku kilku metrów a inaczej jeśli przyłożysz ją na trzech punktach o powierzchni kilkudziesięciu centymetrów każdy.

Swoją drogą to nikt nigdy nie próbował chyba startować z polskiego DOLu Su-17M4 z pełnym obciążeniem.

Jeszcze jedno- nakładki nie niwelują w magiczny sposób wagi czołgu, powodują tylko, iż czołg nie wyciska śladów szewronu w asfalcie.


Danych nie kopiowałem z Wikipedii ale mój błąd, zgadza sie nie zauważyłem że to nie dla Block52

A co do nakładek to nie mówiłem że służą do zmniejszenia nacisku, pisałem tylko że muszą posiadać je gońsienice Wink

A co do fizyki nie będę sie kłócić

_________________
"Tylko umarli widzieli koniec wojny" Platon

Taki styl pisma wyraża ironię

Nie 01 Paź, 2006 18:54

Powrót do góry
Marmik
Komandor porucznik

Komandor porucznik





Posty: 2985
Pochwał: 8
Skąd: Puck
Odpowiedz do tematu Odpowiedz z cytatem

Brodeur napisał:
Szwedzi mają dobrą strukturę DOL-i.
Roadbases są przeważnie raczej wąskie i często śródleśne, inne bo są połączone drogami kołowania między sobą i z główną bazą. Mają w lesie zbiorniki paliwa i magazyny amunicji, to wszystko jest patrolowane. I utrzymywane w ramach koncepcji obrony totalnej.

I gdy już traciłem nadzieję Brodeur napisał to co trzeba. Otóż o to chodzi, że DOL to nie tylko kawał autobany lecz także infrastruktura. Jak już pisałem Szwedzi mają całkowicie odmienny system bazowania zarówno od natowskiego jak i "radzieckiego". Zatem nie ma co porównywać. Jezeli ktoś myśli, że dobrym lotniskiem zapasowym będzie kawał drogi i cysterna STAR to winszuję. Może na jedną dobę tak, ale co potem?

W kwestii dopuszczalnego nacisku to raczej trzeba by mieć dane od drogowców (może mają jakiś ekwiwalent współczynnika PCN).

_________________
Słaby sprzymierzeniec, którego tylko bronić trzeba, a który nic z siebie dać nie potrafi, jest zawsze uciążliwy. Broni się go niechętnie, a w zamian za pomoc żąda się pewnych, nieraz dotkliwych świadczeń, jeśli w ogóle występuje się w jego obronie.

Nie 01 Paź, 2006 20:17

Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki w tym forum
Możesz ściągać pliki w tym forum



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Forum.
Redakcja magazynu "Inne Oblicza Historii" nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.