W Kanadzie znaleziono skamieniały "żłobek" najstarszych zwierząt

Odkryte w Kanadzie prekambryjskie skamieliny są o tyle nietypowe i interesujące dla badaczy, że po raz pierwszy naukowcy znaleźli całą dużą grupę młodych egzemplarzy skamieniałych pozostałości najstarszych znanych stworzeń podobnych do zwierząt. Media ochrzciły odkrycie mianem "żłobka".

Dotychczas znajdowane osobniki były dorosłe, miały około 2 metrów długości. Stworzenia ze "żłobka" to bardzo wczesne fazy rozwoju - liczą sobie od 6 mm do 3 cm długości.

Na pierwszy rzut oka skamieniały okazy najstarszej znanej fauny w niczym nie przypominają zwierząt - te żyjące w oceanie stworzenia wyglądały jak paprocie. Cytowani w mediach kanadyjscy i brytyjscy uczeni, którzy razem dokonali odkrycia, potrafią jednak rozróżnić w skamieniałym "żłobku" przynajmniej trzy gatunki paprociokształtnych okazów fauny ediakarańskiej.

Znalezisko jest interesujące z jeszcze jednego powodu - skamieliny młodych osobników prekambryjskich zwierząt dotrwały do naszych czasów dzięki zasypaniu popiołem po wybuchu niedalekiego wulkanu. Podobnie jak Pompeje po wybuchu Wezuwiusza w 79 r. n.e.

Stworzenia te nie były roślinami, bo choć wyglądają jak rośliny, to jednak na głębokościach oceanu, na których żyły, nie było światła niezbędnego roślinom do przeżycia. Niektórzy naukowcy wskazują, że mogły być formami grzybów. Na razie uważa się je jednak za wczesne formy zwierząt. Nie miały kontynuatorów, bo wymarły jeszcze w okresie prekambryjskim, czyli przed pojawieniem się prawdziwych zwierząt. Stąd też, jak wskazywali badacze, trudno ediakarańskie wielokomórkowce porównać ze znanymi dziś formami życia.

Mistaken Point, gdzie znaleziono młode paprocie-zwierzęta, opisane w najnowszym wydaniu "Journal of the Geological Society", to znany z licznych odkryć interesujących skamielin obszar na Nowej Funlandii.(PAP)

lach/ agt/

Dyskusja na dany temat:

Aktualnie brak wiadomości dla tego tematu. Chcesz być pierwszy ? Napisz wiadomość >

Najświeższe wiadomości IOH News:

Wokół Koloseum w Rzymie powstanie bariera ochronna

Decyzję o budowie bariery ze względów bezpieczeństwa podjęła Maria Rosaria Barbera, główny inspektor dziedzictwa archeologicznego Rzymu.
2012-12-04 09:56:00

"Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim"

Premiera filmu "Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim" odbyła się w poniedziałek w stołecznym kinie Atlantic. W dokumencie Krupskiego wspominają przyjaciele, współpracownicy i bliscy. Zawiera on także fragmenty wspomnień samego bohatera, nagranych jeszcze przed jego tragiczną śmiercią w 2010 r. w katastrofie smoleńskiej.
2012-12-03 21:23:51

Grupa ds. Trudnych chce pełnego wyjaśnienia obławy augustowskiej

W poniedziałek obradowała w Moskwie Polsko-Rosyjska Grupa ds. Trudnych, która poruszyła m.in. kwestię obławy augustowskiej - wciąż nie do końca wyjaśnionej zbrodni popełnionej w 1945 r. na Białostocczyźnie przez sowiecki kontrwywiad wojskowy SMIERSZ na 592 polskich żołnierzach i cywilach.
2012-12-03 18:45:39

Medale dla Polaków ratujących Żydów w rocznicę założenia "Żegoty"

Briefing poświęcony uroczystości i rocznicy powstania "Żegoty" zorganizował w poniedziałek pełnomocnik premiera ds. dialogu międzynarodowego, ostatni żyjący członek Rady Pomocy Żydom Władysław Bartoszewski.
2012-12-03 15:10:31

Podkarpackie: odkryto narzędzia sprzed kilku tysięcy lat

Jak poinformowała PAP kierująca badaniami Joanna Ligoda z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, podczas prac archeologicznych prowadzonych na obszarze około 70 arów odkryto ponad 200 obiektów archeologicznych. Wiele z nich to różne jamy o szeroko rozumianym przeznaczeniu gospodarczym.
2012-12-03 13:42:17