"Ludzie rudego jelenia" - enigmatyczne skamieniałości z Chin

W dwóch jaskiniach w Azji znaleziono skamieniałości ludzi, obdarzonych dość nietypową mieszanką cech budowy - archaicznych i współczesnych. Są to najmłodsze takie znaleziska w Azji Wschodniej. Naukowcy szacują, że ludzie ci żyli zaledwie 14,5 tys. - 11,5 tys. lat temu. Musieli żyć obok ludzi o bardziej współczesnym wyglądzie w czasach, gdy zaczynały się kształtować najstarsze chińskie kultury rolnicze - twierdzą eksperci z międzynarodowego zespołu pod kierunkiem prof. Darrena Curnoe z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii i prof. Ji Xueping z instytutu archeologii i badań śladów kultury w Yunnan.

Odkrycie opisano w "PLoS One". Kości co najmniej trzech osobników znaleźli chińscy archeolodzy w jaskini Maludong (zwanej "jaskinią rudego jelenia") w pobliżu miasta Mengzi w prowincji Yunnan. Czwarty, niepełny szkielet, odkryto w jaskini w pobliżu miejscowości Longlin, nieopodal Regionu Autonomicznego Kuangsi-Czuang.

Naukowcy przezwali ich "ludźmi rudego jelenia" przypuszczając, że polowali oni na wymarłe już rude jelenie, które później przyrządzali w jaskini Maludong.

Choć w Azji mieszka dziś ponad połowa ludności Ziemi, naukowcy dość mało wiedzą, jak przebiegała tam ewolucja ludzi współczesnych już po osiedleniu się naszych przodków w Eurazji ok. 70 tys. lat temu - zauważa prof. Curnoe. Jednocześnie azjatycki ląd jest olbrzymi, zaś uwaga poszukiwaczy przodków ludzi koncentruje się na Europie i Afryce. Większość prób poszukiwań w Azji spełzała na niczym - brakuje tam skamielin, trudno też ocenić wiek tych, które mimo wszystko znaleziono.

Do niedawna w Azji Wschodniej nie znaleziono skamieniałości młodszych niż 100 tys. lat, które przypominałyby gatunek inny od naszego (Homo sapiens). W efekcie naukowcy założyli, że w czasach, gdy nasi dalecy przodkowie pojawili się już na Ziemi, cały region azjatycki długo jeszcze pozostawał przez nich niezamieszkany. Nowe odkrycie pozwala przypuszczać, że hipoteza ta nie jest trafna i być może sprawi, że poszukiwacze przodków ludzi jeszcze raz zwrócą się ku Azji.

"Odkrycie ludzi rudego jelenia otwiera kolejny rozdział w ewolucyjnej historii ludzi – rozdział azjatycki – i jest to historia, którą dopiero zaczynamy opowiadać" - podkreśla Curnoe. (PAP)

zan/ ula/

Dyskusja na dany temat:

Aktualnie brak wiadomości dla tego tematu. Chcesz być pierwszy ? Napisz wiadomość >

Najświeższe wiadomości IOH News:

Wokół Koloseum w Rzymie powstanie bariera ochronna

Decyzję o budowie bariery ze względów bezpieczeństwa podjęła Maria Rosaria Barbera, główny inspektor dziedzictwa archeologicznego Rzymu.
2012-12-04 09:56:00

"Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim"

Premiera filmu "Niepodległy - opowieść o Januszu Krupskim" odbyła się w poniedziałek w stołecznym kinie Atlantic. W dokumencie Krupskiego wspominają przyjaciele, współpracownicy i bliscy. Zawiera on także fragmenty wspomnień samego bohatera, nagranych jeszcze przed jego tragiczną śmiercią w 2010 r. w katastrofie smoleńskiej.
2012-12-03 21:23:51

Grupa ds. Trudnych chce pełnego wyjaśnienia obławy augustowskiej

W poniedziałek obradowała w Moskwie Polsko-Rosyjska Grupa ds. Trudnych, która poruszyła m.in. kwestię obławy augustowskiej - wciąż nie do końca wyjaśnionej zbrodni popełnionej w 1945 r. na Białostocczyźnie przez sowiecki kontrwywiad wojskowy SMIERSZ na 592 polskich żołnierzach i cywilach.
2012-12-03 18:45:39

Medale dla Polaków ratujących Żydów w rocznicę założenia "Żegoty"

Briefing poświęcony uroczystości i rocznicy powstania "Żegoty" zorganizował w poniedziałek pełnomocnik premiera ds. dialogu międzynarodowego, ostatni żyjący członek Rady Pomocy Żydom Władysław Bartoszewski.
2012-12-03 15:10:31

Podkarpackie: odkryto narzędzia sprzed kilku tysięcy lat

Jak poinformowała PAP kierująca badaniami Joanna Ligoda z Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, podczas prac archeologicznych prowadzonych na obszarze około 70 arów odkryto ponad 200 obiektów archeologicznych. Wiele z nich to różne jamy o szeroko rozumianym przeznaczeniu gospodarczym.
2012-12-03 13:42:17